Kontrollerat kaos

My head is filled with music
When I play all I hear is music
But when I try to write it down
so that my music remains
It's just chaos and nothing more

/

Mina tankar är av musik
Min kropp är musiken
Men när jag försöker binda dess toner
Med noter på papper
Är det inget annat än kaos


Kontrollerat kaos, lyder rubriken. Jag har spelat väldigt mycket fiol dom senaste dagarna, lyssnat på musik, utvecklat min musikaliska sida så att säga. Ikväll försökte jag få ner mina "improvisationsstycken" på papper. Omöjligt. Det är bara att inse att jag aldrig kommer bli någon stor kompositör, det kaos av musik jag har i huvudet (som jag så väl kan spela) kommer aldrig längre än just dit. Till musiken. Till pappret kommer det nog aldrig att komma, vilket är synd. Jag kan bara drömma om vad jag hade kunnat gjort om jag haft den kunskapen att skriva faktiska noter.

Någon som (enligt mig) har lyckats med att kontrollera sitt kaos är den klassiske kompositören Arvo Pärt. Hittade hans stycken på Spotify av en ren slump, och tur var det! Blev helt kär i hans kompositioner. Musiken som han gjort speglar exakt det jag har i huvudet; det var nästan en lite chockartad upplevelse att lyssna på detta stycke första gången:

Finns också på Spotify, bättre kvalité där

Hur är erat förhållande till "kaos"?


Kommentarer
Postat av: Adara - teckningar, foton, drömmar

hihi ja men absolut! :D



oj det var ju jätteduktigt gjort för att vara gjort i paint! :)

Men har du kollat in Designadinbloggs hemsida? Det finns huuur mycket tips som helst. ;)

annars är det bara att fråga över nåt så kanske jag kan svara.

kram

2010-01-30 @ 19:23:10
URL: http://adara.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0